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Koch’s Postulate im 21. Jahrhundert nach einem Vorschlag von Falkow,
Fredricks und Relman (1996)
Koch’s postulates for the 21st century as suggested by Falkow,
Fredricks and Relman (1996)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8665474
Frontal pathogens / Stealth pathogens, Hot infections / Cold infections,
Infection chaud / Infection froid nach Breitschwerdt (2013)
„Henle – Koch´sche Postulate in der Urfassung für den Erregernachweis bei Infektionskrankheiten (
und in der alten Schreibweise ) 1878:
1. „Es müssen constant in den lokal erkrankten Partien Organismen in typischer Anordnung
nachgewiesen werden.
2. Die Organismen, welchen nach ihrem Verhalten zu den erkrankten Theilen eine Bedeutung für
das Zustandekommen dieser Veränderung beizulegen wäre, müssen isolirt und rein gezüchtet
werden.
3. Mit den Reinculturen muss die Krankheit experimentell wieder erzeugt werden können“.
Henle – Koch´sche Postulate in der Neufassung:
1. Der mutmaßliche Krankheitserreger muss immer mit der Krankheit assoziiert sein und in
gesunden Tieren nicht nachgewiesen werden.
2. Der mutmaßliche Erreger muss in Reinkultur gezüchtet werden.
3. Eine Reinkultur des mutmaßlichen Erregers muss im gesunden Tier die Krankheit auslösen.
4. Der Organismus muss re - isoliert werden und identisch mit dem ursprünglichen Erreger sein.
Krankheitserreger sind aus Patientenmaterial isolierbar und in Reinkultur zu züchten
• Sie lösen in Versuchstieren entsprechende Krankheitssymptome aus
• Sie sind aus den erkrankten Versuchstieren wieder (re)isolierbar
• Das Patientenserum agglutiniert den verantwortlichen Erreger (K. Shiga, 1898)
Die Erweiterung durch die sequenzbasierte Identifikation von Krankheitserregern:
5. Der Phänotyp oder dessen entsprechende charakteristische Gensequenz sollte den Mitgliedern
einer pathogenen Bakterien-Gattung oder den Bakterien-Stämmen einer Bakterien-Spezies
zugeordnet werden können.
6. Die spezifische Inaktivierung solcher Gene, die als Virulenz - Gene in Verdacht stehen, sollte zu
einem messbaren Verlust der Pathogenität und Virulenz führen, oder die in Verdacht stehenden
Virulenz - Gene sollten durch molekularbiologische Methoden isoliert werden können. Die
spezifische Inaktivierung oder Zerstörung dieser Gene sollten dann zu einem Verlust ihrer Funktion
führen.
7. Die Reversion oder der entsprechende Ersatz eines so veränderten Gens durch die genetische
Originalsequenz sollte zur Wiederherstellung der Pathogenität führen, bzw. der Austausch der
modifizierten Gene durch ein alleles Gegenstück, das dem Original Bakterien - Stamm entspricht,
sollte zu einem Verlust der Funktion, dem Verlust der Pathogenität und dem Verlust der Virulenz
führen. Die Restaurierung der Pathogenität sollte mit der Wiedereinführung der Wildtyp-Gene in
Zusammenhang gesehen werden können."
Auf molekularer Ebene (nach Falkow, 1988):
• Ein bestimmtes Gen (oder Merkmal) kommt bei pathogenen Mikroorganismen vor
• Eine Inaktivierung des korrespondierenden Gens muss zu einer Reduktion der Virulenz führen
• Eine Rückführung des Gens in die avirulente Mutante stellt das ursprüngliche Virulenz- Potential
wieder her
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Henle - Koch's postulates in the new version:
1. The suspected pathogen must always be associated with the disease and is not detected in
healthy animals.
2. The suspected pathogen must be grown in pure culture.
3. A pure culture of the suspected pathogen must cause the disease in healthy animals.
4. The organism must be re - insulated and be identical to the original pathogen.
The extension by sequence – based identification of microbial pathogens:
5. “The phenotype or property under investigation should be associated with pathogenic
members of a genus or pathogenic strains of a species,
6. specific inactivation of the gene(s) associated with the suspected virulence trait should lead
to a measurable loss in pathogenicity or virulence, or the gene(s) associated with the suspected
virulence trait should be isolated by molecular methods. Specific inactivation or deletion of the
gene(s) should lead to loss of function,
7. reversion or allelic replacement 'of the mutated gene should lead to restoration of
pathogenicity, or the replacement of the modified gene(s) for its allelic counterpart in the strain
of origin should lead to loss of function and loss of pathogenicity or loss of virulence.
Restoration of pathogenicity should accompany the reintroduction of the wild type gene(s).
Quelle, source: Fredericks and Relman (1996) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8665474
Medizinische Mikrobiologie http://www.pmbio.icbm.de/vl/phys/patho.pdf
Wallace WC (1849) An Attempt to Explain the Periodicity of Fevers. Boston Med Surg J 41, 209-214
http://www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/NEJM184910170411101
Loeffler F (1884) Mitt. aus dem Kaiserl. Gesundheitsamte, 2, 421-499
Koch R. (1901) The combating of tuberculosis in the light of the experience that has been gained in
the successful combating of other infectious diseases. Journal of Comparative Pathology and
Therapeutics 14(3) J Comp Pathol. 2013, 148(2-3),107-14. doi: 10.1016/j.jcpa.2013.01.002. Epub
2013 Feb 28. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23453734
Evans AS (1976) Causation and disease: the Henle-Koch postulates revisited. Yale J Biol Med 49
(2), 175–95.
Carter KC (1985) Koch’s Postulates in Relation to the Work of Jacob Henle and Edwin Klebs, in:
Medical History 29, 353–375 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1139977/
Falkow S (1988) Molecular Koch's postulates applied to microbial pathogenicity. Reviews of
Infectious Diseases, 10 (Suppl. 2), S274—S276. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3055197
Fredericks DN, Relman DA (1996) Sequence-based identification of microbial pathogens: a
reconsideration of Koch's postulates. Clinical Microbiology Reviews, 9,18-33.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8665474 http://cmr.asm.org/content/9/1/18.full.pdf
Gradmann Chr (2008) Alles eine Frage der Methode. Zur Historizität der Kochschen Postulate 18402000, in: Medizinhistorisches Journal 43, 121–148
http://www.jstor.org/discover/10.2307/25805450?uid=3737864&uid=2129&uid=2&uid=70&uid=4&sid=21102642896843
Falkow S (2004) Molecular Koch's postulates applied to bacterial pathogenicity — a personal
recollection 15 years later. Nature Reviews Microbiology, 2(1), 67-72.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15035010
Merrell DS, Falkow S (2004) Frontal and stealth attack strategies in microbial pathogenesis.
Nature, 430, 250-256 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15241423
Walker L, Levine H, Jucker M. (2006) Koch's postulates and infectious proteins. Acta
Neuropathol. 112(1), 1-4. Epub 2006 May 16. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16703338
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Lipkin, W. (2008). Microbe hunting in the 21st century Proceedings of the National Academy of
Sciences, 106 (1), 6-7 DOI: 10.1073/pnas.0811420106
Virology Blog (2010) Koch’s postulates in the 21st century.
http://www.virology.ws/2010/01/22/kochs-postulates-in-the-21st-century/
 Virulence inhibitors, Virulenz-Inhibitoren http://www.kabilahsystems.de/virulenz_inhibitoren.pdf
 Borrelien Direktnachweis http://www.erlebnishaft.de/borrelien_direktnachweis.pdf
 Direct Detection of Borrelia http://www.erlebnishaft.de/borrelien_direktnachweis.pdf
Clinical Epidemiology & Evidence-Based Medicine
Hill AB (1965) The Environment and Disease: Association or Causation?
Proceedings of the Royal Society of Medicine, 58, 295-300 http://www.edwardtufte.com/tufte/hill
Hills Criteria of Causation
http://www.drabruzzi.com/hills_criteria_of_causation.htm
“Hill's Criteria simply provides an additional valuable measure by which to evaluate the many theories
and explanations proposed within the social sciences”.
Gray J (2005) Clinical Epidemiology & Evidence-Based Medicine Glossary: Terminology Specific to
Epidemiology. http://www.vetmed.wsu.edu/courses-jmgay/GlossepiTerminology.htm
Intrazelluläre Krankheitserreger
Obligat intrazelluläre
Krankheitserreger
Chlamydia spp, Coxiella burnetii,
Ehrlichia spp, Erwinia spp, Rickettsia
spp, Parachlamydia spp
Mycobakterium leprae, Tropheryma
Whipelei, Waddlia etc.
Fakultativ intrazelluläre Krankheitserreger
Borrelia spp, Treponemen, Leptospiren,
Bartonellen, Mycoplasmen, Brucella spp,
Legionella spp, Listeria spp, Mycobacterium spp,
Neisseria spp, Salmonella spp, Shigella spp,
Yersinia spp, Babesia spp, Toxoplasma,
Protomyxzoa spp, Trypanosomen, Streptokokken
spp, Candida etc.
Bakterien verbleiben in Endosomen und werden über diese in benachbarte Zellen
transportiert (Transcytose) oder Bakterien verlassen die Endosomen und leben frei im
Cytoplasma.
Durch die Synthese von Actinfilamenten ist die Bewegung durch die Zelle und in
benachbarte Zellen möglich (Shigellen, Listerien, Rickettsien, Borrelien).
Bacteria remain in endosomes and are transported (transcytosis) within endosomes in
adjacent cells or bacteria leave the endosomes and live freely in the cytoplasm.
By the synthesis of actin filaments, the movement is possible through the cell and in
neighboring cells (Shigella, Listeria, Rickettsia, Borrelia).
Quelle: Medizinische Mikrobiologie http://www.pmbio.icbm.de/vl/phys/patho.pdf
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Das Postulat der vergleichenden Ursachen von Infektionskrankheiten
The postulate of comparative infectious disease causation
nach Breitschwerdt (2013)
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0021997512004367
Frontal interagierende Krankheitserreger verursachen typischerweise kurzzeitig
akute Infektionskrankheiten.
Stealth interagierende Krankheitserreger verursachen über längere Zeiträume
bleibende krankheitsrelevante Infektionszustände.
Frontal pathogens typically induce acute and short-term infectious diseases.
Stealth pathogens are characterized by persistent infections for protracted
periods of time.
Frontal pathogens
Hot infections
Infection chaud
Stealth pathogens
Cold infections
Infection froid
Phäno – Typen
Bakterielle Original – Formen
Bakterien
Geno – Typen
Bakterielle Stress – Varianten
L-Formen, filterable forms (<250 nm)
Inkubation
Symptome
Immunität
Übertragung
Vervielfältigung
Trägerstatus
kurz (Stunden oder Tage)
akut
sterilisierbar
direkt
Schnell
speziell
lange (Monate oder Jahre)
chronisch
nicht sterilisierbar
indirekt
langsam
allgemein
Incubation
Symptoms
Immunity
Transmission
Replication
Carrier state
Short (hours to days)
Acute
Sterilizing
Direct
Rapid
Uncommon
Long (months to years)
Chronic
Non-sterilizing
Indirect
Slow
Common
Quellen, sources:
Falkow S (2004) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15035010
Breitschwerdt EB (2013) http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0021997512004367
Therapie
3 – 7 oder 14 Tage
3 - 6 Monate oder mehrere Jahre
Therapy
3 or 7 or 14 days
3 - 6 month to 3 - 6 or more years
Quellen, sources:
Langzeit-Therapie, Long term therapy http://www.kabilahsystems.de/antibiotika_langzeit.pdf
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Jacomo V, Kelly P, Raoult D (2002) Natural history of Bartonella infections (an exception to Koch's
postulate) . Clin Diagn Lab Immunol 9 (1), 8–18.
Tabrah FL (2011) Koch's postulates, carnivorous cows, and tuberculosis today. Hawaii Medical
Journal, 70, 144-148
Breitschwerdt EB, Linder KL, Day MJ, Maggi RG, Chomel BB, Kempf VAJ (2013) Koch's Postulates
and the Pathogenesis of Comparative Infectious Disease Causation Associated with Bartonella
species. J. Comp. Path. 148, 115-125 http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0021997512004367
“It is very clear that the original and the more recently proposed molecular Koch's postulates have been
historically useful, particularly when attempting to confirm that a disease is caused by a single infectious
agent that induces an acute versus a chronic infection. Causation is established more readily when an
organism has a brief incubation period, when there is a readily defined source of exposure and when the
pathogen induces an acute illness (microbiological features of frontal pathogens). Unfortunately, as was
acknowledged by Koch and others, application of the original four postulates has serious limitations
when attempting to attribute disease causation to stealth pathogens that can induce chronic, slowly
progressive disease manifestations in an animal or human patient. In addition, Koch's postulates do not
allow researchers to readily address naturally occurring environmental, nutritional, genetic and other
medically relevant factors that influence disease causation and do not consider the pathogenic
complexities induced by sequential or simultaneous infection with more than one pathogenic
microorganism …. The authors hope that the postulate of ‘comparative infectious disease causation’ can
be used by other infectious disease researchers to assist with efforts to define the role of specific or coinfecting infectious agents in patients with chronic, complex disease expression.”
“Although the present review is focused on organisms of the genus Bartonella, there are numerous
other frontal pathogens (e.g. influenza virus, methicillin-resistant Staphylococcus aureus, SARS coronavirus and monkey pox) and stealth pathogens (e.g. Anaplasma phagocytophilum, Borrelia
burgdorferi, Coxiella burnetii, Ehrlichia spp. and Toxoplasma gondii), shared between man and small
companion animals, for which a coordinated One Health approach to investigation and application of
our proposed Koch’s postulate of comparative disease causation would be of benefit to animal and
human health. In conclusion, we propose the addition of a fifth Koch’s postulate to address
comparative disease causation where the same infectious agent is isolated or DNA sequences are
found in at least three mammalian genera. In the examples provided in this manuscript, this
postulate has been achieved for Bartonella spp. and vasoproliferative lesions in cats, dogs, a horse,
people and a steer, granulomatous inflammatory lesions in cats, dogs and human patients,
endocarditis in cats, cows, dogs and human patients and chronic bacteraemia in cats, dogs, people
and numerous rodent species. The authors hope that the postulate of ‘comparative infectious
disease causation’ can be used by other infectious disease researchers to assist with efforts to
define the role of specific or coinfecting infectious agents in patients with chronic, complex disease
expression ».
Huismans BD (2014) Abwehr- und Escape- Mechanismen der Borrelien gegen das menschliche
Immunsystem und gegen Antibiotika und Chemotherapeutika. Warum Borrelien infektiös bleiben
trotz intensiver antibiotischer Behandlung. http://www.xerlebnishaft.de/escape.pdf
Huismans BD (2014) Defense and escape mechanisms of Borrelia against the human immune
system and against antibiotics and chemotherapeutics. Why Borrelia remains infectious despite
intensive antibiotic treatment. http://www.xerlebnishaft.de/escape_eng.pdf
(2015) Microbiome http://www.polygenicpathways.co.uk/microbiome.htm
https://www.youtube.com/watch?t=780&v=X6G95p-NiXs






Stealth pathogens http://www.erlebnishaft.de/stressvar1.pdf
Stealth pathogens Borrelien http://www.erlebnishaft.de/stressvar2.pdf
Chemotaxis und Bewegung der Spirochäten http://www.xerlebnishaft.de/chemotaxis.pdf
Zytoskelett http://www.xerlebnishaft.de/zytoskelett.pdf
Prion http://www.erlebnishaft.de/prione.pdf
Virologie, Koch`s Postulate im 21. Jahrhundert http://www.xerlebnishaft.de/virologie.pdf
 Standpunkte und Perspektiven, viewpoints and perspectives
http://www.xerlebnishaft.de/standpunkte_perspektiven.pdf
Bernt - Dieter Huismans, 2013. Letzte Revision September 2016 www.Huismans.click
Back to top: http://www.xerlebnishaft.de/expand_koch_post.pdf
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